PAKEJ IFTHOR PELAJAR MA'HAD TAHFIZ DARUL FIKRI

SEMPENA RAMADHAN INI, MA'HAD TAHFIZ DARUL FIKRI MENGALU-ALUKAN SUMBANGAN UNTUK IFTHOR (BERBUKA PUASA) PELAJAR:

RM 300 SEHARI UNTUK 70 PELAJAR


SUMBANGAN DI DAHULUKAN DENGAN UCAPAN TERIMA KASIH.

UNTUK KETERANGAN HUBUNGI:
1. Ust Khairul AlMuqry o199320100
2. Ust Rosli A.Jabar 0145109316
3. Ust Amir Salam 019 7493022

Wednesday, December 17, 2008

ANTARA SEMBUR AIR DAN KHATAN

SEMBUR AIR KEPADA KANAK-KANAK BERKHATAN SATU PEMBAZIRAN.

Apabila tiba musim cuti sekolah kebanyakan ibu bapa menggunakan kesempatan ini untuk melakukan satu sunnah yang diperintah kan oleh Rasulullah SAW iaitu mengkhatankan anak mereka. Tidak kurang juga badan-badan dan pertubuhan tertentu mengadakan upacara berkhatan secara beramai-ramai. Memang ini satu amalan yang baik bahkan merupakan sunnah yang bermula dari Nabi Ibrahim A S. Tetapi kadang-kadang bahkan banyak juga dicampur adukkan dengan perbuatan yang tak sepatuunya berlaku.

Antara perkara yang biasa dilakukan oleh kebanyakan penganjur majlis khatan ialah memancutkan air kepada kanak-kanak yang ingin berkhatan. Ia bukannya merupakan satu sunnah bahkan ia merupakan satu pembaziran, bahkan kadang-kadang mereka meminta anggota bomba untuk menyemburkan air kepada kanak-kanak tersebut. Ini merupakan satu perkara yang tidak sepatutnya berlaku kerana membebankan pihak bomba dengan tugas yang tak sepatuunya. Jika ini berterusan mungkin juga pihak bomba akan menubuhkan satu lagi unit iatu ‘unit sembur khatan” untuk melancarkan lagi operasi mereka.

Kalau di zaman dahulu ada rasionalnya ibu bapa menyuruh anak-anak mandi atau berendam dengan lama sebelum berkhatan, ini bagi mengurangkan sedikit keperitan semasa beerkhatan kerana mereka tidak lagi menggunakan suntikan pelali, tetapi sekarang ini tidak ada apa alasan untuk berbuat demikian.

Bagi kita umat Islam sepatutnya memahami yang mana sunnah dan yang mana pembaziran.

Wallahua’lam.

No comments: