BERKABUNG 40 HARI BERTENTANGAN DGN SYARIAT
Sabda Rasulullah SAW
لاَ يَحِلُّ لِامْرَأَةٍ تُؤْمِنُ بِاللهِ والْيَومِ الأَخِرِ أنْ تُحِدَّ عَلى ميّتٍ فوقَ ثَلاثٍ اِلاَّ على زَوْجٍ أَربعةَ أَشْهُرٍ وعَشْراً
Maksudnya:
Tidak halal bagi seseorang yang beriman kepada Allah dan hari Akhirat berkabung ke atas seseorang yg telah mati lebih dari tiga hari melainkan ke atas (kematian) suami, iaitu selama empat bulan sepuluh hari
Takhrij hadis:
Hadis sahih. Diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim dari zainab Bt Jahsy RA
Kesimpulan hadis:
1) Haram berkabung lebih dari tiga hari melainkan bagi isteri yang kematian suami, ia dibenarkan berkabung empat bulan sepuluh hari (bahkan wajib menurut sebahagian ulama seperti mazhab syafei dll)
2) Apa yang diamalkan oleh masyarakat kita jelas sekali bertentangan dengan syariat, bahkan mereka mendahulukan adat dari syariat
Wallahua’lam
Ust Khairul Azmi Ismail
Rujukan
1. sohih bukhari,
2. Sohih Muslim
3. Kifayatul Akhyar
dll
Sabda Rasulullah SAW
لاَ يَحِلُّ لِامْرَأَةٍ تُؤْمِنُ بِاللهِ والْيَومِ الأَخِرِ أنْ تُحِدَّ عَلى ميّتٍ فوقَ ثَلاثٍ اِلاَّ على زَوْجٍ أَربعةَ أَشْهُرٍ وعَشْراً
Maksudnya:
Tidak halal bagi seseorang yang beriman kepada Allah dan hari Akhirat berkabung ke atas seseorang yg telah mati lebih dari tiga hari melainkan ke atas (kematian) suami, iaitu selama empat bulan sepuluh hari
Takhrij hadis:
Hadis sahih. Diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim dari zainab Bt Jahsy RA
Kesimpulan hadis:
1) Haram berkabung lebih dari tiga hari melainkan bagi isteri yang kematian suami, ia dibenarkan berkabung empat bulan sepuluh hari (bahkan wajib menurut sebahagian ulama seperti mazhab syafei dll)
2) Apa yang diamalkan oleh masyarakat kita jelas sekali bertentangan dengan syariat, bahkan mereka mendahulukan adat dari syariat
Wallahua’lam
Ust Khairul Azmi Ismail
Rujukan
1. sohih bukhari,
2. Sohih Muslim
3. Kifayatul Akhyar
dll
No comments:
Post a Comment