HUKUM QADHA SOLAT HARI RAYA.
Solat hari raya mempunyai waktu tertentu iaitu selepas dari waktu syuruq sehingga waktu ‘zawal’ (waktu zohor). Sesiapa yg melakukannya pada waktu tersebut ia telah melakukannya di dalam waktu secara tunai. Sebaliknya jika luput waktu tersebut adakan disunnatkan qadha?
Ulama mazhab hanafi menyatakan bahawa solat hari raya disyaratkan berjamaah. Sesiapa yg luput jamaah bersama imam, ia tidak dituntut menqadakannya samada di dalam waktu atau selepasnya. Tetapi jika ia ingin menqadakannya ia hendaklah solat empat rakaat bersendirian tanpa takbir tambahan, seperti org g luput solat jumaat.
Ulama maliki pula berpendapat bahawa ia disyaratkan berjamaah. Sesipa yg ketinggalan dari imam ia disunatkan melakukannya selagi belum masuk waktu zohor. Adapun selepas selepasnya tidak perlu diqadhakan.
Ulama Syafei pula tidak mensyaratkan jamaah di dalam solat hari raya tetapi ia hanya sunnat sahaja. Sesiapa yg tertinggal dari imamnya ia boleh melakukan bersendirian, ia dikira ada’ (tunai) jika waktunya masih ada dan dikra qadha jika dilakukan selepas dari waktunya.
Masalah ini adalah masalah ‘ijtihadi’
Wallahua’lam
Ust Khairul Azmi Ismail.
Darul Fikri
Rujukan
1) Laman Web Dr Yusof Qaradhawi.
No comments:
Post a Comment