PAKEJ IFTHOR PELAJAR MA'HAD TAHFIZ DARUL FIKRI

SEMPENA RAMADHAN INI, MA'HAD TAHFIZ DARUL FIKRI MENGALU-ALUKAN SUMBANGAN UNTUK IFTHOR (BERBUKA PUASA) PELAJAR:

RM 300 SEHARI UNTUK 70 PELAJAR


SUMBANGAN DI DAHULUKAN DENGAN UCAPAN TERIMA KASIH.

UNTUK KETERANGAN HUBUNGI:
1. Ust Khairul AlMuqry o199320100
2. Ust Rosli A.Jabar 0145109316
3. Ust Amir Salam 019 7493022

Monday, December 1, 2008

IHTIFAL DARUL FIKRI

IHTIFAL DARUL FIKRI MERIAH

Setiap tahun Ma'had Tahfiz Darul Fikri Kg Seri Damai seperti mana-mana sekolah yg lain mengadakan majlis eidul ilmi (ihtifal). Begitu juga pada tahun ini ia sekali lagi diadakan bagi meraikan pelajar-pelajar yg berjaya dan mereka-mereka yg banyak berjasa kepada ma'had.

Pihak ma'had menjangkakan pada mulanya kehadiran hanya setakat 150 hingga 200 orang sahaja, tetapi kehadirannya jauh melebihi angka yg kami jangkakan. Kerusi-kerusi yg disediakan hanya mampu menampung sebahagian hadirin sahaja sehingga ramai terpaksa berdiri dan sebahagiannya hanya duduk dlm masjid sahaja.

Majlis dimulakan dengan bacaan Al-Quran oleh salah seorg pelajar Darul fikri (Muhamamd Ikram bin Mazlan) yg membaca surah Al-Fatihah dgn semua riwayat dlm Qiraat Sepuluh, dan awal surah Al-Baqarah dengan Riwayat Qalun, Warsh, AsSusi dan Qiraat Ibnu Kathir.

Walaupun terpaksa berdiri para hadirin tidak berganjak kerana mereka mendapat suntikan rohani dari perasmi majlis ALFADHIL UST MOKHTAR SENIK (T. Ketua Dewan Ulama Neg Phg), satu ucapan yg merupakan taujihat yg sgt berguna bukan sahaja utk pelajar-pelajar bahkan kepada ibu bapa dan kami sebagai guru-guru di sini. Di samping itu majlis juga diserikan dgn dendangan nasyid dari pelajar-pelajar Darul Fikri yg menyampaikan 4 buah lagu.

Pada tahun ini pihak ma'had menganugerahkan kepada 5 pelajar gelaran ALHAFIZ setelah mereka berjaya menamatkan hafalan 30 juzuk Al-Quran. Pelajar tersebut ialah:
1) Muhammad Jamil bin Jamaluddin (Sungai Isap Jaya Ktn)
2) Ahmad Nafis bin Azami (Taman Murni Sg Isap Ktn)
3) Muhammad Syukur bin Rusman (Kemaman Trg)
4) Wan Muhammad Yusof Wan Hasan (Taman Islam Kemaman Trg)
5) Abdul Rahman Rosli (Seri Damai Ktn)

Anugerah sanad (sisilah perguruan sehingga sampai ke Rasulullah) juga dianugerahkan kepada salah seorang pelajar iaitu Muhammad Ikram bin Mazlan setelah berjaya menamatkan bacaan dgn tajwid yg baik.
Tahun ini juga Darul Fikri berjaya menghantar 4 org lagi pelajar yg lulus syahadah thanawi ke Syria (Kolej Abu Noor dan Fath Islami) menjadikan kesemua pelajar Darul Fikri di luar negara seramai 8 org

Tidak ketinggalan juga anugerah akademik bagi yg berjaya dlm matapelajaran dan hafalan yg baik bagi tahun 2008, juga anugerah kepada mereka-mereka yg banyak berjasa kepada ma'had sejak awl penubuhannya lagi.

SEMOGA BERJAYA MELAHIRKAN GENERASI ALQURAN

Ust Khairul Azmi Ismail
Mudir MT Darul Fikri

1 comment:

Annzack88 said...

blh sy thu ttg sejarah mahad darul fikri x??