PAKEJ IFTHOR PELAJAR MA'HAD TAHFIZ DARUL FIKRI

SEMPENA RAMADHAN INI, MA'HAD TAHFIZ DARUL FIKRI MENGALU-ALUKAN SUMBANGAN UNTUK IFTHOR (BERBUKA PUASA) PELAJAR:

RM 300 SEHARI UNTUK 70 PELAJAR


SUMBANGAN DI DAHULUKAN DENGAN UCAPAN TERIMA KASIH.

UNTUK KETERANGAN HUBUNGI:
1. Ust Khairul AlMuqry o199320100
2. Ust Rosli A.Jabar 0145109316
3. Ust Amir Salam 019 7493022

Thursday, August 20, 2009

FATWA-FATWA ULAMA BERKAITAN PUASA. (BAHAGIAN 5)

SOLAT TERAWIH


Soalan 42:

Apakah hukum solat tarawih bagi lelaki dan wanita?


Jawapan:

Hukumnya sunnat muakkad bagi keduanya. (Sya'rawi)


Soalan 43:

Yang mana lebih baik bagi wanita solat di masjid atau di rumah?


Jawapan:

Di rumahnya lebih afdhol jika di masjid hanya semata-mata untuk bertarawikh, tetapi di masjid lebih baik jika adanya majlis ilmu dan lain-lain. Ini semua setelah mendapat keizinan suami (Qaradawi /wahbah)


Soalan 44:

Apakah hokum solat terawikh dengan cepat?


Jawapan:

Yang penting adalah menjaga rukun-rukun solat, adab-adab, menghadirkan khusyu' bukannya mengejar rakaat yang banyak (Qaradhawi)


Soalan 45:

Apakah hokum membaca Al-Quran dengan melihat mushaf ketika solat tarawih?


Jawapan:

Para ulama selain Abu Hanifah dan mazhab zhohiriyyah mengharuskannya, adapun Abu Hanifah berpendapat batal solat tersebut. (Jadulhaq)


Soalan 46:

Adakah disunnatkan tarawih bagi orang yang bermusafir?


Jawapan:

Ia juga sunnat. (Fatwa Saudi)


Soalan 47:

Bolehkah orang yang menqadhakan puasa melakukan solat tarawih?


Jawapan:

Solat tarawih hanya disunatkan pada bulan Ramadhan sahaja dan tidak disunatkan qadha. (Abd Halim Mahmud)


Soalan 48:

Berapakah bilangan rakaat solat tarawih?


Jawapan:

Ada riwayat yang sahih mengatakan bahawa di zaman Saidina umar, Othman dan Ali RA mereka melakukannya 20 rakaat, dan inilah yang dipegang oleh jumhur ulama, dan ada riwayat yang menyebut bahawa Rasulullah SAW melakukannya 11 rakaat (iaitu beserta witir). (Athiyyah)


Soalan 49:

Adakah berzikir, berselawat atau berdoa di antara rakaat-rakaat tarawih adalah bidah?


Jawapan:

Tiada nas yang melarang perbuatan tersebut, bahkan ia termasuk di dalam perintah agama secara umum. (Athiyyah)

No comments: